Programmeren: taal van de toekomst

Enige tijd geleden zag Romano Kasteel uit Groenlo op Bright TV een item over kinderen en techniek en met name het aspect van het analytisch denken en programmeren viel daarbij op. Zelf programmeert hij al minstens 20 jaar en verbaast hij zich er nog wel eens over hoe beperkt dit tot het huidige onderwijs doorgedrongen is.

CoderDojo

Tijdens het item van Bright TV kwam ook het concept CoderDojo aan bod. Het concept komt uit Ierland, bestaat al jaren en is wereldwijd overgenomen. Onder de noemer CoderDojo komen kinderen tussen de zeven en zeventien jaar elke maand samen, om daar onder begeleiding te programmeren of websites te bouwen.

Het idee is dat kinderen zelfstandig aan het werk gaan op een zelf meegebrachte laptop en daarbij geholpen worden door de begeleiders. De kinderen kunnen ook elkaar helpen, waardoor er ook een kruisbestuiving ontstaat. Ouders blijven die middag aanwezig en kunnen ook deelnemen als ze willen.

Samenwerking

In de regio Achterhoek werden er nog geen CoderDojo’s georganiseerd en na overleg met oud-collega Servaas te Brake hebben de heren het plan opgevat om ook in de Achterhoek een CoderDojo te starten.
Na een vliegende start werd in samenwerking met BS22 gekeken naar de verdere uitwerking. Er werd al gauw een locatie  gevonden, Tonnie Zieverink bood aan om CC De Bron in Groenlo te gebruiken. Daarnaast hebben we Joep Doppen en Tom Schuurmans van Onlinewegwijs.nl bereid gevonden om ook als mentor op te treden. De initiatiefnemers en de andere mentoren doen dit vrijwillig.

Aanmelden voor de eerste Coder Dojo

Een datum voor de ‘eerste keer’ is vastgesteld, dus op 21 mei 2016 van 12:30 tot 16:30 is er plek voor 10-15 kinderen bij CC de Bron in Groenlo. Ook in juni en juli is een zaterdagmiddag gepland.
Aanmelden is verplicht (http://coderdojo-groenlo.nl/agenda), maar de eerste keren zullen we niet al te streng zijn. Deelname is gratis met een eigen laptop. Consumpties zijn die middag bij de Bron verkrijgbaar.

Programmeren

Programmeren is vergelijkbaar met lezen en schrijven. De programmeur (schrijver) weet hoe de computer werkt en met welke opdrachten deze bestuurd kan worden waarna de computer (lezer) deze opdrachten uit kan voeren. De kinderen kunnen eenvoudig starten via een programmeertaal als Scratch of Blockly. Hiermee kunnen de basisvaardigheden van het programmeren aangeleerd worden waarna verder gegaan kan worden met talen zoals Java, Java Script, Php of Python.
Romano en Servaas zijn er van overtuigd dat programmeren een basisvaardigheid zou moeten zijn op scholen en dat is nu zeker nog niet het geval. Alleen in de plusklassen en na school worden eventueel lessen in programmeren gegeven, terwijl het voor alle leerlingen interessant zou zijn. Naast het programmeren is het analytisch kunnen denken een vaardigheid die overal bruikbaar is.

Toekomst

In eerste instantie willen we een solide basis neerzetten en als dat eenmaal staat en het concept zich bewezen heeft, willen we eventueel ook naar het bedrijfsleven of overheidsinstanties stappen voor financiering van materialen (bijv. laptops voor kinderen die geen eigen laptop mee kunnen nemen, Lego Mindstorms, Dash and Dot robot, Arduino, etc). Op die manier kunnen we ook thema middagen organiseren.

Leefbaarheid

Als we de regio Achterhoek leefbaar willen houden, zullen we ook zelf aan de weg moeten timmeren. Daarom bestaat onze doelgroep niet alleen uit inwoners van Groenlo, ook kinderen uit de rest van de Achterhoek (bijv. Lichtenvoorde, Winterswijk, Eibergen en Ruurlo) zijn van harte welkom.

Romano en Servaas: ‘Wellicht kunnen we onze mooie regio omvormen tot een soort Silicon Valley van Nederland, waar we met behulp van techniek en creativiteit voldoende werkgelegenheid behouden voor onze kinderen.’

cdgroenlo_bron

Posted on by Romano in Nieuws

Comments are closed.